Spørsmålsguide til valgomaten
Her finner du litt mer utfyllende info og lenker til anbefalt lesing for spørsmålene til valgomaten.
-
Beskrivelse av spørsmålet:
«Det grønne skiftet» er et aktuelt tema i den offentlige debatten, og stadig flere argumenterer for at vi må kutte verdens klimagassutslipp og fase ut fossile energikilder (olje, kull og gass) så raskt som overhodet mulig. NTNU har flere populære studieprogrammer og stor forskningsaktivitet knyttet til petroleumssektoren. Noen mener NTNU må ta ansvar og avvikle forskningsaktivitet rettet mot fossile energikilder, mens andre mener at olje og gass er, og vil fortsette å være, viktig for Norge, og dermed NTNUs samfunnsoppdrag.
Aktuell lesning:
Ola Borten Moe til ungdommen: -Søk oljeutdanning! Ola Borten Moe til ungdommen: -Søk oljeutdanning!
Professoren forsket på oljeleting i 35 år. Nå har han ikke samvittighet til å fortsette.
-
Beskrivelse av spørsmålet:
I vår ble det lagt frem en Stortingsmelding om arbeidslivets kompetansebehov i fremtiden. Regjeringen mener utdanningssystemet må prioriterte helsefag, IT og utdanninger som er viktige for det grønne skiftet. For å finansiere flere studieplasser innenfor disse områdene kan det være nødvendig å redusere tilbudet av andre utdanninger. Samtidig har NTNU som breddeuniversitet et samfunnsoppdrag for å frembringe grunnleggende forskning og utdanning i svært mange ulike fagfelt. Dersom utdanningene ved NTNU skal formes etter næringslivet, kan dette overskygge behovet for å utforme fremtidsrettede studieprogram som ikke ennå har et etablert arbeidsmarked i Norge. Samtidig er det et spørsmål i hvilken grad arbeidslivets behov med dets konjunkturer bør ligge til grunn for dimensjoneringen av høyere utdanning.
Aktuell lesning:
Advarer mot å spå om framtidas behov i ny stortingsmelding
Vi trenger en holdningsendring om vi skal gjøre høyere utdanning mer relevant
-
Beskrivelse av spørsmålet:
Eksamensformen som benyttes i mange av NTNUs emner i dag er en slutteksamen i enden av semesteret. Studenttinget mener at langsgående vurdering med flere delvurderinger eller en mappevurdering er å foretrekke fremfor en enkelt helhetlig slutteksamen. Dette fordi vurderingsformen og resultatet i størst mulig grad skal kunne vise kandidatens kompetanse og faktiske tilegnede kunnskap. En helhetlig slutteksamen kan i for stor grad påvirkes av eksterne faktorer og derfor ikke måle den reelle tilegningen av kunnskap. Noen studenter mener derimot at en avsluttende eksamensperiode med slutteksamen som teller 100 % er best. Et argument for dette kan være at det er enklere å forholde seg til i løpet av et semester. Undervisere kan mene at det er den beste måten å teste kandidatens kompetanse og faktisk tilegnede kunnskap på i faget.
-
Beskrivelse av spørsmålet:
Bærekraft er et aktuelt tema i universitets- og høyskolesektoren som i samfunnet for øvrig. Ettersom verden ikke enda har klart å omstille seg i nødvendig grad for å sikre en bærekraftig utvikling, er det behov for å øke ambisjonsnivået på bærekraftarbeidet ved universitetet. NTNU er en stor institusjon og har derfor et ansvar for å sikre en miljøvennlig drift av organisasjonen. Det er et velkjent faktum at kjøttproduksjonen i verden utgjør en stor belastning på miljøet, blant annet gjennom høye Co2-utslipp samt betydelige vann- og arealbehov. NTNU arrangerer et bredt mangfold av store og små arrangementer og møter. Ved å innføre vegetar/vegansk mat som standard, vil man kunne kutte betydelige mengder utslipp i egen drift. Likevel kan det stilles spørsmål til om dette er noe NTNU skal innføre, da mange mener at man skal ha rett til å selv bestemme hva man vil spise, og eventuelle valg som er veganske må være valgfrie og ikke "påtvunget".
Aktuell lesning:
-
Beskrivelse av spørsmålet:
I lys av SHoT-undersøkelsen ser man en tendens til dårlig psykisk helse blant studenter. Tallene viser at hver tredje student har en psykisk lidelse, hvor de vanligste lidelsene er depresjon og angst. Mange studenter opplever at det er vanskelig å få hjelpen de trenger. Kapasiteten i tilbudene fra studentskipnaden og andre aktører er sprengt, og mange studenter har heller ikke fastlege på studiestedet. Mange føler derfor på en mangel fra NTNU sin side til å forhindre dårlig psykisk helse. Dette kan gjelde mangel på forståelse og behovet for tilrettelegging i studiesituasjonen.
Aktuell lesning:
Én av tre studenter kan ha en psykisk lidelse: – Alvorlig folkehelseutfordring
Hver tredje student har en psykisk lidelse: — Jeg trodde jeg skulle dø
Mange studenter sliter: - NTNU skyver for mye av ansvaret fra seg
-
Beskrivelse av spørsmålet:
Arealkapasiteten ved NTNU er begrenset. I spørsmål om fordeling av areal, er det mange som har ønsker og behov. Frivilligheten har sterke ønsker om bedre og større areal på campus, samtidig som man også ønsker større og bedre læringsareal tilpasset ulike behov. Det finnes ikke kapasitet eller midler for å få til alt, og man er derfor nødt til å prioritere.
Aktuell lesning:
Hvor er viljen til å skape en levende campus?
Alt annet enn areal til ansatte og til studenters læring prioriteres ned
-
Beskrivelse av spørsmålet:
Kjønnspoeng er et tema som det har vært stor debatt rundt den siste tiden. Kjønnspoeng kan være et effektfullt virkemiddel som kan bedre kjønnsbalansen i inntaket til studier. Stortingets forventning var å bruke kjønnspoeng dersom kjønnsbalansen er dårligere enn 20/80 over tid. Kritikken mot NTNUs bruk av kjønnspoeng i indøk-studiet går ut på bruk ved urimelig grunn. Dekan på Fakultetet for økonomi Monica Rolfsen forsvarer bruken av kjønnspoeng og mener det er godt forankret i lovverket. Hun trekker frem likestilling i arbeidslivet som et viktig argument for bruken av kjønnspoeng.
Aktuell lesning:
Forsvarer bruk av kjønnspoeng ved NTNU
— NTNUs bruk av kjønnspoeng er brudd med Stortingets forventninger
-
Beskrivelse av spørsmålet:
I dag har studentorganisasjoner mulighet til å søke om tillatelse til å drikke alkohol på campus ved ulike anledninger. Alkohol kan bli sett på som en sentral del av både kulturen og tradisjonene i flere studentorganisasjoner. Flere studenter mener at studentkulturen er viktig for å få seg venner i studietiden, og at drikkekulturen på campus er en del av dette. Samtidig viser tallene i SHoT-undersøkelsen en økende tendens til alvorlig alkoholbruk blant studenter. Ved å gjøre det lettere å nyte alkohol på campus kan man påstå at man bygger opp under en usunn alkoholkultur som vi ser beskrevet i SHoT-undersøkelsen.
Aktuell lesning:
Studenter i Trondheim, Gjøvik og Ålesund er mer fornøyde, studerer mer og drikker mer
12 prosent av studenter har hatt en rusbrukslidelse det siste året
-
Beskrivelse av spørsmålet:
Debatten rundt opptak av forelesning har vært svært aktuell den siste tiden og spesielt etter pandemien. Mange mener at opptak av forelesninger kan brukes til repetisjon og bidrar til bedre tilrettelegging for de som av ulike årsaker ikke kan delta fysisk i forelesning. Andre mener at digitale opptak vil føre til en flukt fra forelesningssalen som vil påvirke læringsmiljøet negativt. Det er i dag forskjeller innenfor og mellom fagmiljøer om hvem som tilbyr opptak og ikke. Noen forelesere argumenterer mot opptak fordi det vil legge mer bånd på dem selv og studentene, og føre til mindre studentaktive forelesninger.
Aktuell lesning:
Opptak av forelesninger – en god idé
IV-fakultetet vil ikke ha strømming av forelesninger lenger, studentene vil ha opptak
-
Beskrivelse av spørsmålet
Regjeringen har et ønske om mer utveksling til utlandet blant norske studenter. NTNU har i sin internasjonale utviklingsplan for 2022-2025 et strategisk mål om "tilrettelegge for at minst 50% av studentene skal ha fysisk studie- eller praksisopphold i utlandet." Et tiltak kan være å etablere en ordning hvor studenter aktivt må melde seg av studieopphold i utlandet. Norsk studentorganisasjon er positive til tiltaket, mens ansatte har ytret at en slik ordning vil bli ressurskrevende.
Aktuell lesning:
Studentene vil ha utveksling som hovedregel
– Ikke undervurder hvor tidkrevende det er å sende studenter på utveksling