Siri Mostad Larsen

Alder: 23 år

Studieprogram: Bygg- og miljøteknikk, 3.året

Fakultet: Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)

Studieby: Trondheim

Ønsker heltidsstilling i Studenttinget: Ja

Hjertesaker

  • Kvalitet i utdanning

  • Utdanning som følger samfunnsutviklingen

  • Utdanningsinstitusjon som tar sitt samfunnsansvar

Hvorfor stiller du til vervet?

Veien som har ført meg til kandidatur for NTNU Styret startet allerede da jeg som 15 ble styremedlem i min lokale 4H klubb. Derfra har jeg lært og erfart en hel masse, og som student har jeg gitt av meg selv som tillitsvalgt på flere nivåer. Først på IV fakultetet, så instituttet mitt, i Forvaltningsutvalget til siving.utdanningene og i det sentrale utdanningsutvalget. Jeg har sett NTNU som organisasjon i de fleste ledd. Erfart hvordan avgjørelsen høyt oppe, påvirker oss studenter langt nede.

Den neste styrperioden er avgjørende for den retning NTNU skal sette for de kommende 5 årene. Nytt rektorat og dekanat, skal velges. Strategi og masterplan skal vedtas. Å være styremedlem det kommende året betyr at jeg kan bidra i å sikre at den retningen blir i studentenes favør. At NTNU nå setter sine prioriteringer rett, slik at utdanningen og studiekvaliteten på NTNU fortsetter å være på nasjonalt topp nivå. Slik at vi kan markere oss internasjonalt, og gå ut i arbeidslivet med en kompetanseprofil næringslivet trakter etter. Jeg stiller til styret for at utdanningene på NTNU skal være norges flaggskip for høyere utdanning.

Hvorfor svarte jeg som jeg gjorde på valgomaten?

  • Svært enig.

    Forklaring:
    En utdanning som ikke gir deg jobb og som ikke gir verdi til samfunnet er i den verdenen vi går i møte særdeles vanskelig å forsvare. Skal vi opprettholde et sosialt bærekraftig samfunn må vi se behovene samfunnet vårt har. Universitetet kan bidra i en positiv utvikling ved å legge til rette for etterspurt kompetanse. Men det er viktig å understreke at det ikke betyr at andre fagområder skal legges ned. Det betyr bare at vi må dimensjonere slik at vi har en bærekraftig struktur også når vi ser på studieplasser.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Skal utdanningen på NTNU være markedsledende og lengst frem på sine fagfelt er vi avhengige av et tett samarbeid med næringslivet.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    NTNU har over langt tid vokst seg store og bede. Samtidig sammenligner vi oss med de ledende tekniske universitetene i verden. Skal vi fortsette å være NTNU Norges teknisk naturvitenskaplige universitet må vi tørre å løfte frem denne hovedprofilen og bygge dens styrker. For vi blir ikke best om vi ikke tørr å satse.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Det er et faktum at vi ikke har kapasitet til å gjennomføre all vurdering i eksamensperioden. Så om så kun for å fysisk få logistikken knyttet til vurderinger til å gå opp må vi utnytte større deler av semesteret. Samtidig skal vi inn i et arbeidsliv hvor vi skal prestere hver eneste dag. Der arbeidet vi gjør teller like mye i februar som i mai, dette burde også prege studiene.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Skal studentene klare å motivere seg selv for å fullføre krevende studier, bygge sosiale relasjoner og gode psykososiale hverdager trenger vi mer enn bare læringsareal. Arealene til frivilligheten bringer studenten sammen, lar studentene koble av, smil og le litt. Det bidrar til å senke stressede skuldre, løsne opp i sammenbitte kjever, og bygger relasjoner vi tar med oss livet ut.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Kjønnsbalanse er vist å styrke arbeidsmiljøet, bedre resultatene og øke produktiviteten til team og organisasjoner. Når dette ikke lar seg gjennomføre uten litt ytre motivasjon mener jeg gevinsten av å sette inn tiltak er større enn den kostnaden det har på kandidatenes kvalifikasjoner. Så sant tiltakene er godt begrunnede og vurdert i forkant av implementering. Det skal ikke setter inn tiltak uten grunn.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Utveksling er et privilegium og ikke en rett. Det er et ønske fra regjeringen og ikke et påbud. Den utdanningen vi tar på utveksling skal bygge opp om vår grad, og NTNU må gå god for dens kvalitet. Konsekvensene av å innarbeide det i studiene er vanskelig å forutsi men det vil potensielt kunne medføre færre eller kun en utvekslingsmulighet som er tilrettelagt for hvert studieprogram. Samtidig som det øker presset på studenter for å gjennomføre utveksling, noe som kan være ubehagelig om du av ulike grunner ikke har muligheten til det.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Ved ansatt leder har studentmassen en samlet stemme inn i avgjørelsen av hvem ledelsen skal være. En stemme som kan legge frem en tydelig mening og gi en tydelig innstilling til kandidatene. Ved et valg vil studentenes påvirkning spres utover et større spekter av kandidater. Samtidig som mange studenter ikke bruker stemmeretten sin. Noe som resulterer i at vi som studenter har størst påvirkningskraft ved ansatt ledelse. Vi blir hørt og sett i en større grad i en ansettelsesprosess enn ved åpent valg.

  • Svært enig.

    Forklaring:
    Reiseaktivitet som vektes mot miljøhensyn skal fortatt gjennomføres men det er viktig at vi har et bevist forhold til hvorfor vi reiser og om det er nødvendig.

  • Svært uenig.

    Forklaring:
    Vi må prioritere de kritiske vedlikeholdsbehovene først. Ingen ting er mer miljøvennlig enn å ta vare på eksisterende bygningsmasse. Det mest miljøfiendtlige vi gjør er å rive for å bygge nytt.